logo

505 800 013

biuro@szkolakolumbus.pl

ul. Traugutta 14

05-870 Błonie

07:00 - 18:00

Pon. - Pt.

logo

Jak dzieci rozumieją pieniądze?

ROZUMIENIE WARTOŚCI PIENIĄDZA U DZIECI

 autor: Katarzyna Nawrocka

W wychowaniu  ekonomicznym  dzieci na poziomie edukacji  wczesnoszkolnej dominującą rolę pełni rodzina dziecka, dlatego tak ważne jest w tym okresie przestrzeganie  kilku zasad:

  • Najpierw dzieci powinny zrozumieć sens wymiany jeden za jeden: pieniądz za przedmiot. Ponieważ pieniądz traktowany jest jako przedmiot, a więc wymiana ma postać przedmiot za przedmiot.
  • Następnie dzieci powinny poznać i zrozumieć sens umowy dotyczącej wymiany: suma pieniędzy do zapłaty musi odpowiadać cenie kupowanego przedmiotu. Za przedmiot- zgodnie z umową trzeba zapłacić np. 2 zł.
  • Potem należy kształtować u dzieci rozumienie istoty systemu monetarnego. Chodzi o rozpoznawanie nominałów monet i banknotów, rozmienianie oraz dobieranie różnych nominałów pieniędzy dla zapłacenia określonej kwoty.

Dopiero wtedy, gdy dzieci rozumieją sens monetarnych transakcji, mogą dokonywać wyboru, kalkulować i planować wydatki, np. tyle mam, co za to mogę kupić; czy mi wystarczy pieniędzy na te zakupy?

Dzieci  5 i 6 letnie są przekonane, że o wartości pieniądza decyduje:

  • rozmiar- im banknot lub moneta są większe, tym większą mają wartość,
  • kolor- monety złociste są bardziej wartościowe.

Dzieci w tym wieku na ogół nie wiedzą jeszcze, że ta sama wartość pieniędzy  może mieć postać banknotu lub odpowiednio kilku monet. Dla dziecka ważna jest liczba monet: dzieci są przekonane, że jeżeli monet jest więcej, można za nie kupić więcej niż za „papierowy pieniądz”.

Dzieci 7 letnie

Zaczynają przypuszczać, że wartość monet i banknotów nie zależy od ich wyglądu, lecz od nominału, ale nie są do końca tego pewne. Nie potrafią jeszcze poradzić sobie z porównywaniem wartości jednego banknotu z kilkoma monetami. Zaczynają rozumieć sens rozmieniania pieniędzy i wiedzą, że jedną monetę lub banknot można zamienić na  kilka i będą przedstawiały tą samą wartość. Czynią to niekiedy nieadekwatnie, sugerując się jeszcze wielkością pieniądza lub złocistą monetą.

Ośmiolatki

Są przekonane, że o wartości pieniądza decyduje jego nominał. Doskonale wiedzą, że banknoty mają większe wartości nominalne niż monety. Dzieci w tym wieku ustalając równowartość  między banknotem i kilkoma monetami, sumują wartość monet i porównują z wartością banknotu. Rozumieją na czym polega rozmienianie pieniędzy.

Dziecięce kompetencje kształtują się  na podstawie osobistych doświadczeń, dotyczy to znajomości pieniądza i rozumienia elementarnych zjawisk ekonomicznych. Osiągnięcie wyższych kompetencji zależy od dziecięcych doświadczeń w posługiwaniu się pieniędzmi w sytuacjach codziennych, głównie od tego czy dorośli przyznają dzieciom kieszonkowe i pozwalają dysponować swoimi pieniędzmi.

 

Komentarze są wyłączone.